onsdag 5 november 2008

Världens president


Det amerikanska presidentvalet är nu över. Det har varit så mycket skriverier osv om detta så jag tänkte att jag kunde nämna lite om vad jag tycker om det också. Det avgjordes inatt och som många hade förväntat sig så var det Barrack Obama som vann valet.

Själv har jag inte varit särskilt insatt i kandidaternas politik eller vad som försegått där borta på andra sidan Atlanten. Ändå har jag varit så pass intresserad att jag valde min favorit.

Jag hade tänkt att sitta uppe inatt på valvakan på kanal 5 men det blev inte så. Det hade varit trevligt dock. Fick titta på Barracks tal till nationen idag istället på Aftonbladets hemsida. Det var ett bra tal o det fick mig att tycka bättre om honom än vad jag redan gjorde. Jag tror faktiskt helt ärligt att han kan tillföra något till denna världen.

Jag vet inte varför men jag har alltid haft en känsla av att jag tillhör USA mer än vad jag tillhör Sverige, det är väl därför som jag alltid har haft en naturlig dragning dit, ett behov av att komma dit liksom. Det kan också vara därför som det på något sätt kändes lugnande att Obama var den som vann. Det kan också vara så att oavsett om vi vill eller inte så påverkar detta valet av president hela världen o inte bara Amerika. Men jag kan också känna att det är väldigt skrämmande att en hel värld kan vara så beroende och så påverkat av ett enda land. Det känns som att vi inte bara styrs rent fysiskt utan också psykiskt av detta. O det är väl det psykiska som är det farliga, det är det som ger chansen att kunna expandera den makt som de har. De får liksom inte mer makt än vad vi ger dem...

Men som sagt, jag tror att det var rätt val. Nu är det bara att vänta o se. Eftersom det påverkar världen så mycket som det faktiskt gör, så har vi väl rätt att bry oss. Men vi borde väl också ha rätt att rösta då?

Inga kommentarer: